پیراشکی

بهترین خمیر پیراشکی خانگی

طرز تهیه بهترین و با کیفیت ترین خمیر پیراشکی خانگی:

مواد لازم خمیر

آرد ۳ لیوان

خمیر مایه ۳ قاشق چایخوری
شکر ۱ قاشق چایخوری
شیر یا آب ۱ لیوان

تخم مرغ ۱ عدد
روغن ۶ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق چایخوری

با این مقدار خمیر تعداد ۲۲ عدد پیراشکی با ابعاد کوچک خواهید داشت.

طرز تهیه:

۱- مرحله اول: خمیر مایه ، شیر ولرم ( شیر گرمی که دست را نسوزاند، اگر داغ باشد باعث از بین رفتن خاصیت خمیر مایه و عدم پف کردن خمیر میشود ) و شکر را داخل کاسه ای بریزید و مخلوط کنید سپس ۵ تا ۱۰ دقیقه کناری قرار دهید تا خمیر مایه عمل کند (کف کند).
۲- مرحله دوم: تخم مرغ، روغن و نمک را داخل کاسه دیگری بریزید و مخلوط کنید تا یکدست شوند ، مواد آماده شده در مرحله اول را به مواد تخم مرغی اضافه کنید ، کمی هم بزنید تا مواد ترکیب شوند سپس آرد را اضافه کنید.
۳- مرحله سوم: پس از مخلوط کردن مواد را با دست ترکیب کنید تا خمیر جمع شود ، روی سطح کار ارد بپاشید و خمیر را روی سطح کار قرار دهید ، خمیر را ۱۰ دقیقه ورز دهید ( مکررا روی سطح کار بکوبید و باز کنید ) ، آنقدر ورز دهید تا خمیر نرم، لطیف و پوکی بدست بیاید. مرحله ورز دادن خیلی خیلی مهمه.
۴- داخل کاسه ای را چرب کنید و خمیر را داخل کاسه قرار دهید ، روی خمیر را بپوشانید و در جای گرمی ۱ ساعت استراحت دهید تا حجم خمیر ۲ برابر شود ، پس از آماده شدن پف خمیر را با فشار دست بگیرید.
مواد داخل پیراشکی:
میتونید از مایه ماکارونی آماده استفاده کنید و یا از روش زیر مواد داخلی رو انتخاب کنید.
-> پیاز داغ کنید و سپس گوشت چرخ کرده، نمک، فلفل، زردچوبه و آویشن و سیر را به آن اضافه کنید. و در نهایت رب به آن اضافه کنید.
-> میتونید فقط با قارچ خورد شده و ادویه و رب این مواد رو آماده کنید. (اگر قارچ رو داخل غذاساز بریزید که ریز ریز بشه بافتش در نهایت مثل گوشت چرخکرده میشه)
۳- در نهایت خلاقیت شما حرف اول رو میزنه، بطور مثال میتونید به مواد، فلفل دلمه، زرشک، پنیر پیتزا ،سیب زمینی، سوسیس، کالباس، عدس و هرچی بسته به ذائقه خونواده تون اضافه کنید

به قدری این خمیر با کیفیت و عالی هست که مواد داخلش اصلا خود نمایی نمی کنه
خمیر رو روی سطح کار با وردنه باز می کنیم و با قالب گرد، روی خمیر قالب می زنیم. داخل هر گردی رو با مواد پر می کنیم و لبه های خمیر رو روی هم محکم می کنید، میتونید این کار رو با فشار دادن چنگال روی لبه ها انجام بدین. و بعد داخل روغن داغ سرخ کنید و نوش جان کنید.
پخت در فر: کف قالب رو چرب کنید یا کاغذ روغنی بیاندازید و روی هر پیراشکی، زرده تخم مرغ و کنجد میزنیم و داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه قرار می دهیم. فرد از قبل گرم شود و در نهایت، گریل بالا رو روشن میکنیم تا روش طلایی بشه.
نوش جان

زیتون و روغن زیتون اعجاب انگیز

همان طور که در سایت پروتئینی صوفی ملاحظه نمودید،انواع مختلفی از زیتون و همچنین روغن زیتون برای عرضه به مشتریان عزیز موجود میباشد که با خرید از سایت گروه مواد غذایی صوفیکو شما میتوانید براحتی و با قیمت بسیار مناسب این محصول بسیار پرخاصیت را در منزل داشته باشید.

بررسی خواص و فواید زیتون برای سلامت بدن و درمان بیماری ها
زیتون یکی از میوه های شناخته شده و مفید برای سلامتی است. با این حال، بیشتر مردم با فواید سلامتی زیتون های سبز آشنا هستند اما بیشتر آن ها هیچ نظری در مورد وجود زیتون های سیاه ندارند. اما آیا می دانید که زیتون های سبز و هم زیتون های سیاه از یک نوع هستند.
زیتون های سیاه و هم زیتون های سبز از انواع مشابهی می آیند. تنها چیزی که آن ها را متفاوت می کند زمانی است که چیده می شوند زیتون های سبز قبل از رسیدن و یا خام انتخاب می شوند در حالی که زیتون های سیاه در حالی که می رسند انتخاب می شوند زیتون رسیده از رنگ سبز به سیاه تبدیل خواهد شد و به همین دلیل زیتون سیاه نامیده می شود.
واقعیت های غذایی زیتون
زیتون حاوی ۱۱۵ – ۱۴۵ کالری در هر(۱۰۰ گرم)، یا حدود ۵۹ کالری در هر۱۰ زیتون است.
واقعیت های غذایی برای ۱۰۰ گرم از زیتون های رسیده :
کالری:۱۱۵
آب:۸۰ %
پروتئین:۰٫۸ گرم
کربوهیدرات:۶٫۳ گرم
شکر:۰ گرم
فیبر:۳٫۲ گرم
چربی:۱۰٫۷ گرم
اشباع شده:۱٫۴۲ گرم
چربی تک غیراشباع :۷٫۸۹ گرم
چندغیراشباع:۰٫۹۱ گرم
واقعیت این است که زیتون های سبز و زیتون های سیاه شامل مقادیر مغذی مشابهی هستند که غنی از فواید ویتامین ث، آنتی اکسیدان ها مثل فلانوئید و پلی فنول ها، اولئوروپئین ،هیدروکسی تیروزول ،تیروزول،اسید اولانولیک ،کورستین و چندین مواد معدنی ضروری مثل آهن و مس هستند. اما صرفنظر از رنگ، بافت و طعم نیز کاملا متفاوت هستند. زیتون سبز بافت سفت تری دارد و طعم آن در مقایسه با زیتون های سیاه، تلخ است.

فواید زیتون :
بهبود سلامت چشم:

مصرف زیتون می تواند مصرف روزانه ویتامین آ را تامین کند. همانطور که می دانید یکی از مزایای ویتامین آ این است که سلامتی چشم و بینایی را بهبود می بخشد.

منبغ غنی آنتی اکسیدان:

همانطور که در بالا ذکر شد، زیتون ها می تواند به مقداری از آنتی اکسیدان قوی مثل پلی فنول ها و فلانوئید بدن شما را تامین کند نه تنها این، زیتون ها نیز غنی از ویتامین ث ، ویتامین ای و ویتامین آ هستند.

تقویت تولید گلبول های قرمز خون:

آهن برای تولید گلبول های قرمز خون یا سلول های خونی قرمز ضروری است. نقش اصلی گلبول های قرمز، توزیع اکسیژن و مواد غذایی به کل سلول های بدن است. عدم وجود آهن می تواند منجر به تولید پایین گلبول های قرمز و تاثیراتی مانند تهوع، سردرد، میگرن و کم خونی شود.
بهبود شکم :

زیتون ها غنی از فیبر هستند و یکی از فواید سلامتی فیبر، شکم سالم است. نه تنها آن، بلکه ویتامین ایی موجود در زیتون نیز برای سلامت گوارش بسیار عالی است.
منبع عالی ویتامین ایی :
در مورد فواید سلامتی ویتامین ایی چه می دانید؟ این نوع ویتامین در میان آنتی اکسیدان موجود است و همچنین مسئول پوست و شکم سالم و کاهش خطر توسعه سلول های سرطانی است.
کاهش ریسک سرطان کولون:

یک چیز دیگر که در مورد ویتامین ایی باید بدانید، زمانی که ویتامین ایی با تک چربی اشباع نشده ترکیب می شود، آن ها می توانند با سرطان روده بزرگ مبارزه و آن را کاهش دهند.
فواید زیتون

مفید برای استخوان ها و بافت بدن :

برخی مطالعات نشان داده اند که خوردن زیتون  می تواند نقش ایبوپروفن را در تسکین برخی دردها در مفاصل و یا بافت های ارتباطی جایگزین کند. این به آن معنی است که زیتون ها هم می توانند به عنوان کشنده درد عمل کنند.

درمان طبیعی پوست:

ترکیب ویتامین ث و ویتامین ایی که در زیتون های سیاه یافت می شوند دلایلی هستند که چرا این میوه به طور مرتب به عنوان درمان طبیعی پوست در نظر گرفته می شوند. ویتامین ایی تولید کلاژن را افزایش خواهد داد در حالی که ویتامین ایی از بازسازی سلول های بهینه پوست اطمینان حاصل خواهد کرد.

ویژگی های ضد التهابی:

برخی مطالعات ثابت کرده اند که زیتون ها حاوی برخی ترکیبات فعال هستند که می توانند رشد آنزیم های خاص را مهار کنند که می تواند منجر به التهاب شود.

تقویت قلب :
ریشه مشکلات قلبی، التهاب است و همانطور که در مورد قبلی گفته شد، زیتون ها حاوی برخی خواص ضد التهاب قوی هستند که می تواند از برخی بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کند.
کاهش فشار خون بالا:

زمانی که از قلب محافظت می شود کاهش علایم فشار خون بالا بخشی از نتیجه است اما باید در مورد زیتون های  کنسرو شده دقت داشته باشید چون حاوی سدیم بیشتری است که می تواند سلامت قلبی و عروقی شما را به خطر بیندازد پس مهم است که همیشه برچسب ها را بخوانید چون ترکیبات نگهدارنده ممکن است برای سلامتی شما خطرناک باشند.
مدیریت سطح کلسترول:

اگرچه زیتون ها حاوی چربی ها هستند اما هنوز هم چربی های تک اشباعی خوب هستند که می توانند به مدیریت سطح کلسترول شما کمک کنند. به همین دلیل است که زیتون ها از غذاهای سالم هستند که سطح کلسترول پایینی را برای آن هایی که می خواهند سطح سالم کلسترول را داشته باشند، توصیه می کنند.

تنظیم سطح قند خون :

نه تنها برای قلب و کلسترول خوب نیست، خوردن زیتون  نیز برای بیمارانی که مبتلا به انواع خاصی از دیابت تشخیص داده شده اند، خوب است. به عبارت دیگر، مصرف آن به طور منظم می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند.
تقویت مو :

زیتون ها نه تنها برای پوست خوب بلکه برای مو خوب هستند این اتفاق در دوران کودکی می افتد. اگر کودکانی به با موهای نازک دارید آن ها را تشویق کنید که زیتون را مصرف کنند تا موهای ضخیم و سالم داشته باشند.
تقویت حافظه :
زیتون ها حاوی پلی فنول ها، یک ماده شیمیایی طبیعی است که استرس اکسیداتیو را در مغز کاهش می دهد. با خوردن روزانه زیتون می توانید به بهبود حافظه کمک کنید.

کنترل اشتها :

با خوردن چند زیتون قبل از غذا، می توانید اشتها خود را کنترل کنید. این امر به این دلیل است که اسیدهای چرب اشباع نشده موجود در زیتون های سالم، فرآیند هضم را آهسته و هورمون را تحریک می کنند که پیام سیری و رضایت را به مغز ارسال کند.
زیتون در بدنسازی
کمک به کاهش وزن :

با مصرف زیتون چربی داخل سلول ها تجزیه و چربی شکم کاهش می یابد هم چنین گفته شده این افراد کالری کمتری دریافت می کنند در نتیجه احتمال اضافه وزن در آنها پایین تر است و با مصرف زیتون ترشح هورمون سیری به نام سروتونین افزایش می یابد و به تولید آدیپونکتین که یک ماده شیمیایی موثر در سوختن چربی است کمک می کند.افرادی که به دنبال لاغری هستند می توانند با خوردن ۱۰ زیتون قبل از غذا سرعت هضم و تا ۲۰ در صد اشتها را کاهش دهند.

افزایش گلوتاتیون در خون :

گلوتاتیون یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها در بدن است و مطالعه ای نشان داد که خوردن زیتون به مقدار زیادی باعث افزایش سطح گلوتاتیون در خون می شود.
کاهش آلرژی:

از دیگر مزایای زیتون کاهش آلرژی است. بررسی های انجام شده نشان می دهد عصاره ی زیتون به عنوان آنتی هیستامین در بدن عمل می کند. زیتون می تواند واکنش هیستامین نسبت به آلرژن ها که در بدن اتفاق می افتد، را کاهش دهد واکنشی که باعث می شود در حین تجربه ی آلرژی نشانه های ناخوشایندی را تجربه کنیم.

مبارزه با استرس اکسیداتیو:

اولئوروپین یکی از ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در زیتون است. اولئوروپین از آسیب رادیکال های آزاد به سلول ها و بافت ها جلوگیری می کند و در نتیجه از پیری و بیماری جلوگیری می کند.

جلوگیری از لخته شدن خون:
زیتون سرشار از ترکیبات مفید برای قلب به نام فنول است که خطر تشکیل لخته ی خون را در افرادی که کلسترول بالا دارند کاهش می دهد.
افزایش باروری:

بررسی های نشان داده ، بیمارانی که چربی های تک اشباع نشده بیشتری مانند ماده موجود در زیتون،مصرف می کنند را در رژیم غذایی شان گنجانده اند ۳٫۵ برابر شانس لقاح موفق تری داشتند.
بهبود سیستم ایمنی بدن:

زیتون مواد مغذی ضروری و اسیدهای چرب بدن را تامین می کنند که با التهاب و آسیب مبارزه می کنند و به روش های مختلف سیستم ایمنی بدن را بهبود می دهد. بدن می تواند با ویروس ها و باکتری هایی که مضر هستند، مبارزه کند هنگامی که سیستم ایمنی بدن عملکرد خوبی دارد.
تقویت کننده قوای جنسی:

زیتون سبز و سیاه به عنوان یک ماده ی تقویت کننده ی قوای جنسی بشمار می رود و خوردن آن برای مردان و زنان اهمیت زیادی دارد. زیتون سبز مردان را به لحاظ جنسی قوی می سازد و زیتون سیاه میل جنسی را در زنان افزایش می دهد.

مبارزه با بیماری آلزایمر:

آلزایمر یکی از شایع ترین بیماری های جهان بشمار می رود که بر اثر تحلیل رفتن عصب ها رخ می دهد. از ویژگی اصلی این بیماری، می توان تجمع پلاکت های بتا آمیلوئید در سلول های مغزی را نام برد اما مواد موجود در زیتون ممکن است به از بین بردن این پلاک ها از سلول های مغزی کمک کنند. رژیم غذایی مدیترانه ای که حاوی زیتون و روغن زیتون است، تأثیری خوبی بر عملکرد مغز دارد
پیشگیری از سرطان روده:

هنگامی که ویتامین ایی با چربی های تک اشباع شده ترکیب می شود، می تواند با سرطان روده مقابله کند و احتمال ابتلا به آن را کاهش دهد. زیتون منبع سرشار از ویتامین ایی است.
کاهش ابتلا به سرطان سینه:

طبق پژوهش های انجام شده زنان یونانی که در رژیم غذایی خود زیتون بیشتری داشتند ۲۲ درصد احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنها کمتر بود.

درمان التهاب پانکراس:

سعی کنید زیتون و روغن زیتون را به رژیم غذایی تان بگنجانید زیرا با خاصیت شفا بخشی که دارد در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است. زیتون فلاونوئید دارد که می تواند از آسیب به پانکراس محافظت کنند و به دلیل خاصیت ضد درد و ضد التهابی که دارد، می تواند برای رفع التهاب و درد شدید ناشی از التهاب پانکراس موثر واقع شود.

5 علامتی که نشان می‌دهد پروتئین بیشتری مصرف می‌کنید

به یاد داشته باشید که میزان نیاز بدن به پروتئین 0.8 گرم برای هر کیلوگرم وزن بدن است. اگر نمی‌دانید میزان نیاز بدنتان چه میزان است و با مصرف مواد غذایی چه میزان پروتئین وارد بدنتان می‌شود با متخصص تغذیه مشورت کنید. در این مطلب با علائمی که نشان می‌دهد در مصرف این ماده زیاده روی کرده‌اید را عنوان می‌کنیم.

ادامه مطلب

پروتئین

10 دلیلی که خوردن پروتئین‌ها را واجب می‌کند

مطالعات زیادی نشان داده‌اند رژیم‌های غذایی پُرپروتئین، برای کاهش وزن و سلامت متابولیسم اهمیت دارند. در این مطلب به فواید پروتئین و نشانه‌های کمبود آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ادامه مطلب