مواد مغذی مورد نیاز بدن

5 علامتی که نشان می‌دهد پروتئین بیشتری مصرف می‌کنید

به یاد داشته باشید که میزان نیاز بدن به پروتئین 0.8 گرم برای هر کیلوگرم وزن بدن است. اگر نمی‌دانید میزان نیاز بدنتان چه میزان است و با مصرف مواد غذایی چه میزان پروتئین وارد بدنتان می‌شود با متخصص تغذیه مشورت کنید. در این مطلب با علائمی که نشان می‌دهد در مصرف این ماده زیاده روی کرده‌اید را عنوان می‌کنیم.

چاق می‌شوید

کاری با ورزشکارانی که قصد دارند با مصرف زیاد پروتئین عضلات حجیمی داشته باشند نداریم. اگر قصد چاقی ندارید اما در عین حال وزن اضافه می‌کنید ممکن است به دلیل زیاده روی در مصرف پروتئین باشد. بنابراین لازم است مصرف روزانه‌تان را کنترل کنید.

مشکلات کلیوی دارید

از دیگر علائم زیاده روی در مصرف پروتئین می‌توان به مشکلات کلیوی اشاره کرد. علائم مربوط به مشکلات کلیوی زیاد است که از جمله می‌توان به تغییر در ادرار، خستگی، ورم، احساس مزه فلز در دهان، حالت تهوع و احساس سرما اشاره کرد. در واقع میزان زیاد پروتئین به معنای کار اضافی کلیه‌ها و در نتیجه خستگی زیاد است. بنابراین لازم است به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت کلیه‌هایتان بررسی شود.

بدنتان دهیدراته (کم آب) شده است

اگر پروتئین زیادی مصرف کنید در معرض کمبود کلسیم قرار می‌گیرید. در واقع بدن از کلسیم برای هضم اسیدهای موجود در پروتئین مصرفی استفاده می‌کند. زمانی که میزان پروتئین مصرفی بالا می‌رود بدن از ذخایر کلسیم خود برای هضم آن استفاده می‌کند

زمانی که کلیه‌ها با میزان زیادی پروتئین مواجه می‌شوند به میزان زیادی نیتروژن اوره خون تولید می‌کند. این ماده به تدریج که میزان پروتئین بالا می‌رود افزایش پیدا می‌کند. اوره برای بدن خطرناک است و بدن برای دفع آن آب زیادی استفاده می‌کند. بنابراین بدن دچار کم آبی می‌شود. در این صورت و بخصوص زمانی که به میزان مناسبی آب مصرف می‌کنید باید به علائم دهیدراته شدن بدن دقت کنید.

میزان کلسیم بدنتان پایین است

اگر پروتئین زیادی مصرف کنید در معرض کمبود کلسیم قرار می‌گیرید. در واقع بدن از کلسیم برای هضم اسیدهای موجود در پروتئین مصرفی استفاده می‌کند. زمانی که میزان پروتئین مصرفی بالا می‌رود بدن از ذخایر کلسیم خود برای هضم آن استفاده می‌کند. بنابراین اگر خود را مستعد شکستگی و ضعف استخوانی می‌دانید در مصرف پروتئین افراط نکنید.

مشکلات قلبی دارید

پروتئین حیوانی حاوی میزان زیادی اسیدهای چرب اشباع شده است. هر چه مصرف پروتئین بدنتان بالا باشد، اسیدهای چرب بیشتری وارد بدن شده و روی قلب تأثیر می‌گذارند. برعکس پروتئین‌های گیاهی چنین خطراتی ایجاد نمی‌کنند.

 

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *